perjantai 15. helmikuuta 2013

Argentiinan hyviä ja huonoja puolia


Nyt jo puolivälin ohittaneena maailmanmatkaajana ajattelin koota listan asioista, mitkä miellyttävät mua Argentiinassa – ja muutaman jutun jotka saisivat olla jotenkin toisin. Nyt kyllä voin jo kertoa, että niitä kivoja juttuja on enemmän!


 Asioita, mistä tykkään: 
Poskipusut
Ehkä vähän hassua puhetta näin suomalaisen suusta, mutta poskipusut ovat varmaan mun lempparitapa täällä Argentiinassa! Täällä annetaan yksi poskipusu aina kun tervehdit jonkun - ihan sama onko hän tuttu, tuntematon, mies, nainen, vanha tai nuori. Esimerkkitilanne: kaupungilla olet viiden kaverin porukassa, ja kohtaatte kymmenen hengen porukan, ja pari kaverusta pysähtyy juttelemaan. Kaikki 15 henkeä tervehtivät toisiaan!

Lämpö
Okei, tämä voisi kuulua tuonne väliinputoaja-osastoon, mutta eipä sillä niin väliä ole. Santiagossa kun on ihan normaalia, että lämpötila nousee noin 50 asteeseen, joka on sietämättömän kuuma, mutta nämä normaalit 30-35 lämpötilat on ihania! Shortsikeli monen monen kuukauden ajan, en valita! (okei, välillä valitan mutta se on ihan inhimillistä.) 



Ihmisten ystävällisyys
Ihmisten ystävällisyys on täällä kyllä ihan eri tasolla kuin Suomessa. En edes itse osaa selittää millä tavalla, mutta voin yrittää. Aina tervehditään kohteliaasti, usein tervehdykseen lisätään "hellittelysanoja", kysellään kuulumisia, sinut muistetaan kaupoissa ja minne menetkin, halaillaan paljon, jutellaan paljon... Tykkään kauheasti! Tulee aina hyvä mieli. 

Kaverit
Mä olen tutustunut mun siskon kautta ihan mielettömän hyviin tyyppeihin. Mun koulukaveritkin on tosi kivoja, mutta enemmän vietän aikaa meidän porukassa, joka koostuu sekavasta rykelmästä tyttöjä ja poikia. Mun parhaat kaverit on parit pojat tästä porukasta ja italialainen Camilla - niin uskomatonta löytää niin samanhenkisiä ihmisiä näin kaukaa. Mulla tulee ihan järjetön ikävä mun kavereita, se on varma. 

Fiestat
Argentiinalaiset juhlat on mahtavia - aloitetaan vasta joskus kahdelta aamulla ja no, kotiin päästään usein kuuden aikoihin. Kummasti sitä jaksaa tanssia lattarirytmissä niin monien tuntien ajan! Ja huom: kaikki tanssivat. 




Asado
Asado, eli grillaus, on yksi tosi argentiinalainen perinne. Useimmiten sunnuntaisin koko suku kokoontuu yhteen. Perheen miehet viettää muutaman tunnin tulikuuman asado-uunin äärellä valmistaen herrrrkullista lihaa, ja kiertelevät sitten jakamassa lihaa lautasille. Mun lempparia on ohut matambre-liha ja chorizo-makkara, mutta kaikki kelpaa! 

Mate
Mate on yrttiteetä, joka on argentiinalaisille kuin englantilaisten kello viiden tee. Mate-kuppi täytetään vihreällä yerba-purulla ja maten paikalle tuoja kierrättää kuppia täyttäen sen jokaiselle juojalle uudestaan. Maten kanssa syödään usein keksejä tai leivoksia ja jutellaan maailman menosta. Kesäisin kuuman veden sijasta kuppiin laitetaan kylmää hedelmämehua - taivaallinen hellejuoma tereré nimeltään! 

Lomito
Mun lempiruoka täällä empanadojen jälkeen: lautasen kokoinen ohut leipä alla ja päällä, välissä ohueksi hakattua pihviä, juustoa, kinkkua, kananmunaa, kastiketta, tomaattia ja salaattia. En ole laskenut kuinka monta lomitoa olen jo syönyt täällä - se on aika vakio illallinen viikonloppuisin kavereiden tai perheen kanssa, kun lähdetään aina ulos syömään. 

Juntadat
En ole vieläkään keksinyt tälle fiksua suomennosta, mutta siis kavereiden illanvietto, jotka usein ainakin meidän taloudessa aloitetaan iltapäivällä uima-altaalla ja lopetetaan illalla/yöllä syömisen jälkeen. Pidetään hauskaa, soitetaan kitaraa, otetaan kuvia, tyhjennetään kokis toisensa jälkeen, jutellaan ja hölmöillään. 

Yksi maa – miljoonat eri maisemat
Itse asun harvinaisen tylsämaisemaisessa provinssissa, mutta Argentiinasta löytyy kyllä ihan uskomattomia paikkoja! Tää on niin iso maa, että täällä näkee ihan mitä vain haluaa nähdä. Sademetsät ja vesiputoukset pohjoisessa, toisessa suunnassa pohjoisessa Jujuyn upeat vuoristot, keskivaiheilta löytyy La Pampan aavikko ja Mendozan järvi/vuoristoalue, ja etelästä löytyy Barilochen lumihuippuiset vuoret ja järvet ja vähän alempaa Calafaten jäätiköt. 

Espanjan kieli
Mun suhde kieliin on aina ollut jotenkin välinpitämätön - olen aina toki osannut puhua hyvää englantia ja ruotsiakin joskus (en enää), mutta mikään kieli ei koskaan ole kiehtonut mua ihan järjettömästi. Nyt kun olen kuitenkin oppinut espanjaa, olen ymmärtänyt että tykkään siitä tooooosi paljon! Argentiinan espanja on kovin erilaista kun muissa maissa, mutta mulle se on "mun" espanjaa, ja erityisesti Santiagon aksentti on sydäntä lähellä. 



Väliinputoajat :
Myöhäinen aikataulu
Täällä on niin kuuma, että monia asioita ei yksinkertaisesti voi tehdä esimerkiksi klo 13-19, joten kaikki kaupat suljetaan ja ihmiset vetäytyvät koteihinsa. Itse tapaan kavereita joko aamupäivällä aamiaisen merkeissä tai noin klo 19-23, jonka jälkeen menen kotiin syömään. Yllä mainitut juntadat päättyvät usein vasta aamun pikkutunneilla. Ihan kiva, että täällä pystytään hyödyntämään hereilläoloaikaa toiseen suuntaan, mutta myöhäinen aikataulu väsyttää ja laittaa ainakin mun päätä vähän sekaisin. Nykyään olen kyllä jo ihan tottunut! 

Hintataso
On ihanaa ostaa halpaa ruokaa ja limua, mutta hirveää ostaa ylihinnoiteltuja ja huonolaatuisia vaatteita ja kenkiä. Pikkukaupungin huonot puolet - tänne eivät isonpuoleiset ketjuliikkeet kantaudu, joten kaikki pitää ostaa kalliilla hinnalla miniputiikeista. Tässä suhteessa tulee aina ikävä Suomen ketjuliikkeitä...

Ja muutamat asiat, jotka vain eivät ole mua varten:

Coca-Cola
Pelästyisitte, kun näkisitte kuinka paljon täällä juodaan kokista. Se on PALJON.

Milanesat ja muut friteeratut ruoat
Milanesa, eli friteerattu kana/liha/kalapihvi on ihan hyvää, mutta niin kuin friteerattu ruoka yleensäkään, se ei saa mua voimaan kovin hyvin. Koitan kuitenkin kestää! Täällä nimittäin syödään paaaljon friteerattua ruokaa. 



Juoruaminen ja pahan puhuminen
Täällä varsinkin tytöt puhuvat tosi paljon pahaa muista selän takana, useimmiten kritisointi kohdistuu ulkonäköön. Itse olen varmaan aika hyvin välttynyt juoruilta, mutta muihin kohdistuvaa pahanpuhumista joutuu kuuntelemaan senkin edestä...

Myöhästely, aikataulujen muuttaminen ja feidaaminen
Suomessa sovitte kaverisi kanssa tapaavanne keskustassa kuudelta - eli parempi olla paikalla 17.55. Täällä sovin jonkun kanssa että nähdään kuudelta keskustassa - minä saavun paikalle 18.15 ja kaveri 18.40. Myöskin on ihan normaalia ilmoittaa parin hetken varoitusajalla, että tulenkin kaksi tuntia myöhemmin tai ei ollenkaan. 

Huutelevat, viheltelevät, tuijottavat ja tööttäilevät miehet
Ei kulu päivääkään kodin ulkopuolella ilman tälläistä huomiosaalista. Aluksi ahdisti, mutta nyt osaan jo sulkea korvani. Tärkeintä on vain se, että et kiinnitä mitään huomiota näihin chamuyeroihin. Eivät ne mitään sen kummempaa tee, kunhan vain viihdyttävät itseään.

Kulttuurin seksistisyys
Muistan joskus lukeneeni täällä Suomen Tanssii Tähtien Kanssa-ohjelmasta tehdyn lööpin, jossa kauhisteltiin tanssijoiden paljastavia mekkoja. Noh, täällä on ihan normaalia, että tanssiohjelmien tanssijoilla ei ole muuta päällä kuin rintsikat ja stringit! Täällä on aivan täysin normaalia ottaa silikonirinnat ja silikonipeppu. Täällä ei niin sanotusti pelätä huomion herättämistä...

Juoru-talk show’t.
Mun perhe tykkää katsoa ruokailun lomassa näitä lööppiohjelmia, joissa puhutaan viisi tuntia päivässä erilaisten julkkisten ongelmista, eroista, riidoista, raha-asioista... Kyyneleitä, päällekkäin huutamista tai riitelyä ei säästellä. Itse en yksinkertaisesti tykkää näistä, mutta puolipakolla tiedän kaiken argentiinalaisten julkkisten elämästä...


7 kommenttia:

  1. Ihana, ihana, ihana postaus!

    Ei muuta ;)

    -v-

    VastaaPoista
  2. Aivan huippu postaus!:) Miten osaatkaan aina kirjottaa näin hyvin ja selkeesti ja mielenkiintosista asioista!!
    Tykkään sun blogista tosi paljon:))

    Olitko muuten lukenu espanjaa ennen lähtöä?

    VastaaPoista
  3. Voi apua, tää oli ihan mahtava postaus! Tuli niiiiin argentiinafiilikset, niin hyvässä että pahassa :D oon ihan samaa mieltä kaikista kohdista, mut varsinkin nää pisti silmään:

    - Poskipusut: Maailman ihanin asia enkä oo vieläkään kunnolla tottunu olemaan ilman niitä! Juntadoissa ei kyllä kukaan päässy livahtamaan mihinkään kun aina lähtiessä piti käydä moiskauttamassa jokaista ihmistä :D

    - Fiestat: Argentiinalaiset bailut on niin eri maata kuin suomalaiset. Juominen ei oo niin tärkeetä (vaikka argentiinalaiset alkoholijuomat (esim. frizze) ei nyt mitään hirveen alkoholipitoisia ollu :D) vaan nimenomaan hyvä seura ja hauskanpito. Ja _kaikki_ tanssii. Ihan kaikki, ihan sama tanssitko hyvin vai huonosti, mut kaikki tanssii!

    - Ystävällisyys: Varsinkin kaikki hellyttelysanat on niin ihania, esimerkiks kaupankassa saattoi kutsua "amoriks" tai muuksi vastaavaksi. Ihan tyhmää ettei Suomessa oo mitään vastaavaa :/

    - Lomitot: Ei tähän tarvi kommentoida mitään... Niin namia.

    - Hintataso: En tajuu miten vaatteet ja kengät voi olla niin kalliita. Oikeesti. Ja kun ne ei todellakaan oo mitään huippulaatua...

    - Coca-Cola: Mä en ennen Argentiinaan lähtöä juonu mitään hiilihapollisia juomia ja palasin Suomeen kokisaddiktina... Se kertoo jo paljon :D

    - Juoruaminen ja pahan puhuminen: Tän huomasin kans tietyissä porukoissa. Mun nuoremman hostsiskon kaverit oli ihan hirveitä paskanpuhujia ja kuuntelin niiden juttuja välillä silmiä pyöritellen, kun taas vanhemman siskon kaverit oli tosi mukavia tyyppejä :) varmaan riippuu aika paljon ikäluokasta myös, nuoremmat juoruilee enemmän.

    - Huutelevat miehet: Kävelin lähes joka päivä perheenvaihdon jälkeen uudesta kodista keskustaan, siinä oli ehkä joku parin kilsan matka, ja arvaa vaan montako vislausta sen matkan ajalle mahtu? :D mut niihin tottuu, aloin jopa vilkuttelee esim. rakennusmiehille ja nehän tietysti oli ihan riemuna :D

    - Seksistisyys: Tanssii tähtien kanssa :DDDDD muistan kun näin sen ekan kerran ja siinä tais ylläripylläri olla teemana strippaus, enkä meinannu uskoo silmiäni... Ja siinä mun 7v hostsisko tuijotteli niitä nänniteipeillä peitettyjä tissejä ja perseensheikkausta ihan innoissaan, voi huoh. Ja ne oli aina ne naiset jotka oli alasti, miehillä saattoi ihan hyvin olla siistitkin puvut, joten esityksistä tuli väkisinkin aika koomisen näköisiä... Ja seksistisyyden huomaa ihan joka puolella, mulla esimerkiks on facessa mun kanssa samassa koulussa ollut tyttö, joka latailee joka päivä kuvia joissa se on alasti :D: siis ihan alastialasti, peittää vaan kriittiset paikat kädellä tai jollain pehmolelulla tms. Ja kuvissa tietenkin monta sataa kommenttia limaisilta jätkiltä tyyliin "que buena cola por dios te parto que hermosa que sos estoy sin palabras uh uh ah" ja niin edelleen... Hyi :s

    Mut ihan mahtava postaus, lisää tämmösiä! Sun blogia on niin ihana seurata koska kirjoitat niin kivasti ja laitat ihanan tunnelmallisia ja kauniita kuvia :)

    VastaaPoista
  4. Jes Eve, tällästä olin oottanutkin! Tosi kiva lukea asioista, joista mulla ei ole tietoakaan. :D Ja huomata kuinka selvästi nautit elämästä siellä ja oot oppinut varmaan aika paljon uusia juttuja itestäs.. ;) Taas aloin haaveilemaan, että koska meillä olis hyvä mahollisuus/elämänvaihe lähteä asumaan ulkomaille, niin että sais kunnon kosketuksen ja otteen ihan uudesta ja erilaisesta kulttuurista. Besos!

    -viivi

    p.s. terpalta taas terkut. :)

    VastaaPoista
  5. Voisin kyllä allekirjoittaa joka kohdan, olen ihan samaa mieltä. Lomitot on jotain niin parasta! :) Lukemalla sun blogia, muistuu omat vaihtariajat elävänä mieleen. Argentiinan aksentti on ehdottomasti kaunein (oikein objektiivistä) ja nyt Espanjassa asuessani oon oikein ylpeä, että en puhu espanjalaisittain :)
    Mä taisin löytää rinnalleni maailman ainoa argentiinalaisen miehen, joka ei tanssi! Hahah.

    VastaaPoista
  6. Suuri kiitos kivoista kommenteista!! :) olivat oikea päivän piristys.

    Ja Heta, olin lukenut kolme lukion kurssia eli periaatteessa yhen vuoden espanjaa ennen lähtöä :)

    VastaaPoista