sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Vastaukset kysymyksiin

Ensimmäiseksi: tuhannesti kiitoksia monista kysymyksistä! Lähdetään vastailemaan :)

Kaverit & Nuoret & Ihmiset


Millaisia pojat on siellä? 
Ulkonäöltään tummatukkaisia, lyhyitä (mun rinnalla) ja komeusasteikolla laidasta laitaan. Pojat (niin kuin myös tytötkin) on aika lapsellisia, kovaäänisiä ja hauskoja. Pojat on kovia flirttailemaan ja täällä oikeasti kisaillaan siitä, kenellä on eniten tyttöjä.

 Onko sulla siellä juttua jonkun kanssa/seurusteletko? Seurusteleeko monet nuoret siellä?:)

En seurustele! Lähes kaikki mun poikapuolisista kavereista on seurustellut jo pidemmän aikaa, mut sitten täällä on yleisesti aika sellainen touch and go-meininki, että säädetään jossain bileissä eikä sen jälkeen enää tapahdu mitään. Ja muutenkin, lähes kaikissa seurustelusuhteissa jossain vaiheessa ainakin toinen osapuoli pettää…

Onko helppo saada paikallisia ystäviä? 

Tuttuja on tosi helppo saada esimerkiksi koulusta. Itse tutustuin siskon kautta tosi tosi moneen mahtavaan tyyppiin, joten oikeita ystäviä mä sain ainakin helposti!

 Miten suomalaiset ja argentiinalaiset nuoret eroavat toisistaan?

Argentiinalaiset nuoret on kovaäänisempiä, juoruaa ja tanssii enemmän! Siinä se pähkinänkuoressa.

Onko sulla parasta kaveria siellä?
On! Toinen on Joaquin ja toinen on italialainen Camilla.

Kuinka helposti siellä saa kavereita?

Hyvän päivän tuttuja saa helposti, parempia kavereita saa myös mutta toki se vaatii enemmän työtä. Itse olen saanut helposti, mulla taisi käydä tuuri että sattumalta olen tutustunut muutamiin mahtaviin ihmisiin.

Onko nuorilla paljon harrastuksia? Maksavatko paljon?
On. Tytöistä suurin osa harrastaa jonkin tyyppistä tanssia, pojat pelaavat rugbyä, jalkapalloa, korista tai harrastaa uintia. Sekä tytöt että pojat käy paljon kuntosalilla. Paikallisille harrastukset on aika kalliita, mutta suomalaisessa mittakaavassa ei kovin kalliita. 



Argentiina


 Erotutko blondina argentiinalaisten joukosta? Kiinnitetäänkö sinuun paljon huomiota?
Hahah voi kyllä!! Täällä suurin osa ihmisistä on tummahiuksisia, ruskeasilmäisiä ja lyhyitä, mä oon blondi, sinisilmäinen ja päätä pidempi kuin kaikki muut, esimerkkinä tämä kuva… Musta näkee tosi selkeästi päälle päin, etten ole täältä. 

Mikä on parasta Argentiinassa?
Varmaankin sellainen lämpö ja ystävällisyys mikä hehkuu näistä ihmisistä!

Ovatko vaatteet kalliita? Entä ruoka?
Vaatteet ainakin täällä Santiagossa on ihan pirun kalliita, ja vieläpä aika huonolaatuisia laman takia. Buenos Airesissa taas vaatteet on halvempia, mutta ruoka kallista. Santiagossa on edullista mennä kahvittelemaan, jätskille tms, Buenos Airesissa saa maksaa helposti nelinkertaisen hinnan. Ruokakaupoissa mun mielestä on aika sama  hintaluokka kuin Suomessa normaalielintarvikkeissa.

 Onko siellä kivoja vaateliikkeitä?

Tykkään täällä myytävistä vaatteista paljon! Ainut vaan että ne on tehty ihmisille, jotka on mua 20 cm lyhyempiä hahah… Mutta siis joo, on kivoja! Varsinkin Buenos Airesissa on ihania shoppailupaikkoja.

 Mitä hiustuotteita suomalaisen kannattaisi ottaa mukaan sinne? Vai löytyykö kaikkea tarpeellista, esim. hopeashampoota?

Hopeashampoota en ole itse nähnyt, että sellainen varmaan olisi kätevä tuoda! Ite oon jäänyt nyyhkimään mun Pikku Myyn selvityssuihkeen perään… Ja hiuslakkaa on muuten vaikea löytää, ei täällä kukaan käytä sitä, koska täällä vain suoristetaan hiuksia, ei koskaan kiharreta. Mutta siis, normaalishampoot sun muut löytyy kyllä!

Mikä on parasta mitä oot oppinut Argentiinassa ollessasi?
Varmaan sen, että kaikesta selviää! Ja että on mahdollista löytää sielunsiskoja- ja veljiä maapallon toiselta puolelta. Ja no, espanjan kielen olen myöskin oppinut. 

Koetko että oot muuttunut siellä ollessasi?
Oon ainakin muuttunut espanjaksi dubatuksi versioksi itsestäni! No ei, olen varmaan oppinut ilmaisemaan tosi paljon paremmin tunteitani esimerkiksi läheisiä kohtaan. Oon varmaan myös jollain tavalla nöyrempi. Yleisesti oon kasvanut henkisesti, oppinut paljon kaikenlaista, mutta oon vielä se sama Eve kuin ennen.

Mitä luultavasti tuut ikävöimään Argentiinasta?
Mun parhaita kavereita,  sukua, lämpöä, dulce de lecheä, poskipusuja, mate- teetä, fiestoja ja asadolihaa.

Onko Argentiina ollut semmoinen mitä kuvittelit?
No on kyllä! En muista, mikä mut olisi yllättänyt positiivisesti tai negatiivisesti. Tähän vaikuttaa se, että tiesin jo valmiiksi tosi paljon kulttuurista.

Mitä katot telkkarista siellä?
Niitä hirveitä juoru-talk show’ta ja Disney Channelia, yksin ollessani en kato telkkaria.

 Ootko tyytyväinen sun kotikaupunkiin siellä ja entäpä suomessa?

Oon kyllä! Tää Santiago del Estero on aika pikkukaupunki ( 245 000 asukasta täällä pääkaupungissa ), että kaikki tuntee toisensa (niin hyvässä kuin pahassakin). Täällä on aika vähän tekemistä, osaksi kaupungin pienuuden ja osaksi kuumuuden takia, mutta kyllä aina kavereiden kanssa jotain keksii! Ja aina kun multa kysytään täällä, että miten sä voit tykätä Santiagosta vaikka se on ihan hirveä, sanon että nojoo, ainakin täällä on kivaa porukkaa!  Isommissa ihanissa kaupungeissa vieraillessa tulee aina vähän sellainen ”onpas nyt kiva palata Santiagoon missä ei oo yhtään mitään kaunista…”-fiilis, mutta eipä se nyt haittaa!
Suomessa asun Helsingissä, eli oon kyllä tyytyväinen siihenkin kotikaupunkiin.

Miten suomalainen ja argentiinalainen vanhempi-lapsi-suhde ja muut perhejutut eroaa toisistaan?
Täällä vanhempien ja lasten suhde on tosi paljon läheisempi ihan esimerkiksi fyysisellä tasolla. Esimerkkinä mun perhe, jossa sisko menee lähes joka ruokailun päätteeksi isän syliin istumaan ja äiti ja isä alkaa halailemaan ja pusuttelemaan sitä :D ja no, vanhemmat on täällä ainakin tyttöjen kohdalla aika tiukkoja turvallisuuden suhteen. On ihan normaalia, että vanhemmat lähtee aamuneljältä tai kuudelta hakemaan lapsiaan kotiin ja että ne heittää samalla muutamat kaveritkin koteihinsa. Poikien suhteen ollaan lepsumpia koska poikien on turvallisempaa liikkua täällä, mutta pojatkin on vähän sellaisia mammanpoikia.
Muuten elämä on aika perhekeskeistä. Me vietetään paljon aikaa serkkujen ja isovanhempien kanssa, sunnuntait on pyhitetty aina perheelle ja perhe on tosi tärkeä.

Valmennettiinko sua mielestäsi tarpeeksi siihen millainen Argentiina on ja mitä tuut siellä kohtaamaan?
Joo, tiesin tosi paljon kulttuurista etukäteen. Olin jutellut paljon entisten vaihtareiden kanssa ja lukenut blogeja, joten ei tullut ihan hirveästi mitään ylläreitä. Jopa tulin ajatelleeksi, että vähempikin tietomäärä olisi lähtiessä riittänyt! Mutta siis sanotaan näin, että suurempi osa siitä ”valmennuksesta” mitä sain tuli jostain muusta lähteestä kuin AFS:ltä.

 Ovatko blogit suosittuja siellä Argentiinassa?
Kenelläkään mun tuntemalla ei ole blogia täällä, eli ei.

Mitä oppiaineita sulla on siellä?
Ihan hirveitä :D tänä vuonna seuraavat: matikka, fysiikka, englanti, taloustieto, kirjanpito, projektina miniyrityksen teko ja sen hallinta, taloudellinen oikeustieto, hallinta ja talouslaskenta,  henkilökunnan hallinta ja järjestöjen hallinta ja teoriatieto. Mun koulu on siis talouspainotteinen, ja aineet on sen mukaisia.


 Kuinka paljon sun tarvii osallistua ja nähdä vaivaa koulussa?

Mun koulukansio on yhtä täynnä kuin muidenkin, sillä erotuksellä että mä en usein tee tehtäviä, vaan kopioin ne jälkikäteen. Kokeissa teen sen mitä pystyn. Pyrin kyllä tekemään parhaani! Mutta kyllä se välillä vähän laiskotteluksi menee, myönnetään…

Onko Argentiinassa jotai vastaavia lukioperinteitä kuin Suomessa mm. wanhat, penkkarit, nasut? tai jotain ihan uusia ja erikoisia?
Tyttöjen 15-vuotisjuhlat on panostusmäärältä wanhojen kaltaisia (ja vielä enemmän), ja abit reissaavat Barilocheen juhlimaan. Se ”lukioperinne”, minkä mä pääsen kokemaan on abihuppareiden paljastustilaisuus, tässä kuva viime vuoden vastaavasta juhlasta. 


Mitä mieltä argentiinalaiset on niiden naapurivaltioista (Brasilia, Uruguay, yms.) ja ylipäätään muista Etelä-amerikan valtioista?
Brasilian kanssa on vähän niin ja näin, esimerkiksi jalkapallon takia on vähän sellainen Suomi-Ruotsi-asettelu. Chilestä ei ainakaan mun lähipiiri ole kauhean kiinnostunut – kuulemma eivät tykkää chileläisistä ihmisistä. Uruguaylaisten kanssa on vähän kiistaa yhden rajalla olevan tehtaan takia. Yleisesti ottaen brasilialaiset on ne "pahimmat naapurit", mutta ei se ainakaan mua häiritse! 

Mitä käytännön asioita toivot että olisit tiennyt ennen lähtöä?
Ainoa juttu menee vähän toisin päin: etukäteen kuultu yleistäminen ei käynyt toteen. Mä tosiaan lähdin siinä uskossa, että kaikki nuoret käy joka viikonloppu bolicheissa tanssimassa ja juo tosi paljon alkoholia, mutta esimerkiksi mun läheisimmästä kaveriporukasta ei suunnilleen kukaan käy ja ne on silti ihan normaaleja ihmisiä. Olin siis heti ekana viikonloppuna jo odottelemassa, että milloinkas lähetään, mutta tosiaan bolichessa kävin ekan kerran vasta tämän vuoden puolella.
Ei mulla oikeestaan tuu tästä mitään muuta mieleen! 



Vaihtarina oleminen & AFS & Koti-ikävä & Isäntäperhe

Onko vaihtarivuosi ollu semmoinen mitä kuvittelit? 
On! Yksinkertainen vastaus. Ehkä jopa helpompi, kuin mitä kuvittelin. 


Mitä vinkkejä antaisit vaihtareille, jotka ovat lähdössä Argentiinaan?
Opiskelkaa espanjaa! Kaikki opittu hyödyttää teitä, mutta älkää stressatko kuitenkaan sen kielen takia. Kysykää paljon! Itse tein (välillä edelleen) sen virheen, että nyökyttelin vaan iloisesti kun multa kysyttiin, että ymmärränkö jotain, vaikka mulla ei ollut aavistustakaan aiheesta. Jutelkaa muiden vaihtareiden  (entisten, nykyisten ja tulevien) kanssa, vertaistuki on parasta, mutta älkää paikan päällä vain jumiutuko vaihtariporukkaan. Älkää bilettäkö liikaa. Heittäytykää mukaan! Kunnioittakaa perhettä, tunnustelkaa, millaisia sääntöjä ja arvoja perheessä noudatetaan ja noudattakaa itsekin niitä. Älkää ahdistuko! Mä oon kokenut sellaisia hetkiä, että luulin etten pysty elämään enää tuntiakaan täällä, mutta rauhoittumalla ja jatkamalla kaikki sujuu kyllä ihan hyvin. Olkaa varovaisia! Täällä on vaarallista, mutta maalaisjärjellä ja esimerkiksi perheen ja kavereiden neuvoilla pärjää tosi pitkälle. Hyödyntäkää kaikki tilaisuudet matkustaa! Nauttikaa! Tää on ainutlaatuinen tilaisuus J

Paras neuvo jonka voisit antaa tulevalle vaihtarille?
Älä pelkää kysyä mitään. Ole varovainen, mutta samaan aikaan rohkea. Nauti, hymyile paljon, ole positiivinen. Muista olevasi vaihto-oppilas: sinä saat jotain kohdemaasi kulttuurista, anna sinä siis jotain vaihdossa takaisin suomalaisesta kulttuurista.

Kuka maksoi sun vaihdon ja paljon se maksoi?
Mun vanhemmat maksoivat, ja maksoi muistaakseni 8000€.


 Onko sun järjestö toiminut hyvin? Mitä teette sen järjestön kanssa?

AFS on kyllä toiminut oikein hyvin alusta alken! Tai no, AFS toimii hyvin Suomessa - siitä eteenpäin riippuu ihan tuurista, että toimiiko se hyvin. Suosittelen siitä huolimatta lämpimästi AFS:ää!
 Meillä on aina välillä kokouksia, illallisia, ja sitten vapaaehtoiset aina soittelee ja stalkkaa mua Facebookissa haha.




Ootko menossa vielä jonnekin järjestön järkkäämälle matkalle ennen kun palaat Suomeen?
En usko, että tulee vastaan aikataulullisesti hyviä AFS-matkoja enää, eli todennäköisesti en.

 Milloin on iskenyt pahin koti-ikävä? (jos sitä vuoden alkua ei lasketa)
Muistaakseni joskus loka-marraskuussa, kun tylsistyin iltaisin ihan hirveästi ja mulla ei ollut muuta tekemistä kuin kattoa jotain valokuvia ja surkutella. Myös yhden päivän aikana ennen joulua oli kova ikävä, mutta se oli vain hetken. Mutta sitä alkua ei kyllä voita mikään…

 Mikä auttaa koti-ikävän iskiessä?
Se, että ei jää kotiin istumaan ja katsomaan valokuvia niin kuin mä tein, vaan että lähtee ulos tekemään kavereiden kanssa jotain! Ja toki myös puhelut ja skypettelyt auttaa ja mulla päiväkirjan kirjoittaminen!

Mitä ikävöit Suomesta? 
Perhettä, koiraa, kavereita, kotia, koulua, omaa huonetta, ruisleipää, rasvatonta maitoa, sipsejä, karkkeja ja valokuvausta mun parhaiden kavereiden kanssa.

 Mitä et ikävöi Suomesta?
 En ikävöi liukastelemista,  tosi tosi kovaa pakkasta, suomalaista perusluonnetta, kerrospukeutumista,  koulun kanssa tosissaan  olemista enkä lumitöitä.


Mitä luultavasti tuut ikävöimään Argentiinasta?
Mun parhaita kavereita,  sukua, lämpöä, dulce de lecheä, poskipusuja, mate- teetä, fiestoja ja asadolihaa.

Millainen sun isäntäperhe on? 

Perheessä on äiti, isä ja 16- vuotias sisko. Tää on kiva perhe, vaikka ei ehkä maailman täydellisin. Mulla on ihana suku, hyvät puitteet ja kaikki hyvin täällä! Mun siskon kanssa vietän eniten aikaa. Ollaan tosi erilaisia – hän on aika tyypillinen varakkaan perheen ainoa lapsi mutta meillä on silti hauskaa keskenämme ja pidetään toisillemme seuraa. Vanhemmat työskentelee paljon, mutta perheen keskeistäkin aikaa löytyy. Oon kiitollinen mun perheestä, mulla kävi tuuri. 

Ootko ollut tyytyväinen sun isäntäperheeseen? Jos on ollut jotain ongelmia, niin millaisia?
Oon tyytyväinen! On ollut jotain pieniä, ihan vain kulttuuri- ja tapaeroista johtuvia ongelmia, mutta ei mitään suurta ja häiritsevää. Viihdyn täällä kyllä hyvin, joka päivä paremmin. 

Tietääkö sun perhe/kaverit siellä tästä blogista? Käyvätkö he täällä katsomassa kuvia?
Tietävät kyllä, mutta ei kukaan tätä sinänsä seuraa. Aina välillä joku pyytää osoitteen ja katselee kuvia ja nauraa hassulle suomenkielelle.

Mitä tuliaisia toit?
Suklaata (Fazerin sininen oli menestys), äidille Aarikan kaulakorun, siskolle Nomination-rannekorun, Suomi-kirjan- ja kartan, Hesarin (vertailukohteeksi, koska perhe omistaa sanomalehden), salmiakkia, Angry Birds-karkkeja, jotain pientä sälää, Marimekon servettejä..


Espanja

Ootko jo nähny unia espanjaksi, ja milloin näit ekaa kertaa?
Näin espanjankielistä unta ekaa kertaa lokakuussa, eli parin kuukauden jälkeen. Luulen että nykyään uneksin vaan espanjaksi, en itse asiassa tiedä/muista! Mutta usein ainakin ensimmäiset ajatukset aamulla on espanjankielisiä.

Mikä on sun lempisana espanjan kielestä?
Uui, en tiedä! Varmaankin ”tierno”, joka tarkoittaa mm. söpöä ja se on myös meidän kaveriporukan inside-juttu. Lisäksi tykkään näistä: el sol (aurinko), la felicidad (onnellisuus) ja la vida (elämä).

Vinkkejä espanjan opiskeluun?
Hmm… No, verbejä kannattaa opiskella paljon! (ja Argentiinaan lähtevien kannattaa unohtaa suosiolla se vosotros-muodon opiskeleminen, ette tule tarvitsemaan sitä täällä…). Sitten, jos ei muuta aio opiskella, niin vastaukset näihin kysymyksiin: nimi, kotimaa, ikä, onko sisaruksia (niiden iät), onko allergioita.
Kannattaa kuunnella espanjankielistä musiikkia, opiskella ääneen puhumalla, tehdä muistisääntöjä…

  Ois kiva kuulla ku puhut espanjaks nii voisitko tehdä pienen videon missä puhut espanjaa?


 

Oliko vaikea oppia espanjaa?
Puhumista vaikeempaa oli oppia ymmärtämään puhetta, ymmärtämisen vaikeus voittaa puhevaikeudet mulla ihan 6-0. Oli vaikeaa oppia ymmärtämään paikallista aksenttia ja uusia sanoja tuli kuultua järjettömiä määriä.  Mutta yleisesti ottaen, ei ollut kovin vaikeaa! Kuukauden jälkeen sujui jo ihan hyvin. Olisin oppinut varmaan vielä nopemmin, jos olisin täällä ollessani harjoitellut enemmän esimerkiksi kielioppia tai jos olisin mennyt espanjantunneille täällä.

Kuinka hyvin osaat kommunikoida espanjaksi?
Niin hyvin, että saan kaikki asiat hoidetuksi espanjaksi :) en ole varmaan ensimmäisten viikkojen jälkeen joutunut yhtäkään tilannetta täällä hoitamaan englanniksi. Toki multa puuttuu vielä jotain mun espanjan taidosta, mutta kyllä voin olla ylpeä itsestäni, että olen oppinut kommunikoimaan hyvin vieraalla kielellä!

Onko sinulla paikallisten mielestä aksentti?
Mulla on jo vahva santiagolainen aksentti, mutta silti mun puheesta kuulee, etten ole täältä. Eli siis löytyy kahdenlaista aksenttia: ulkomaalaista ja santiagolaista!


Sekalaiset

Mikä on sun lempi:
leffa, kirja, vuodenaika, ruoka ja jos saisit valita yhden henkilön jonka kaa saisit viettää päivän (ihan kenet vaan) kenet valitsisit ja miksi?
Leffa: Ole Luonani Aina tai 50/50. Kirja: Matilda. Vuodenaika: suomalainen kesä. Ruoka: lomito täällä, suomessa graavilohiruisleipä namnam. Henkilö: mun isä Suomesta varmaan tällä hetkellä hihi.

Paljon on sul on suurin piirteen mennyt rahaa siellä? Tai vaikka paljon keskimäärin sulla menee viikossa tai kuukaudessa?
En yhtään osaa sanoa kokonaislukua. Veikkaan että kuukaudessa menee noin 100 €, enemmän tai vähemmän riippuen siitä ostelenko enemmän jotain tai vaikka että matkustetaanko. Aika paljon täällä kyllä kuluu…

 Aiotko palata Argentiinaan jossain vaiheessa esim. opiskelemaan?
Noh, Argentiinan koululaitos ei ole suoraan sanottuna hurmannut mua, joten en usko, että ainakaan opiskelemaan, mutta haluan kyllä tulla tapaamaan kavereita ja sitten mennä viettämään aikaa Buenos Airesiin. Olisi parin vuoden sisällä kiva tulla takaisin!

 Entä sun kaverit siellä, aikooko joku tulla vierailemaan Suomeen? tai isäntäperhe?
Kyllä ollaan suunniteltu, että joku tulisi mun luo vierailemaan Suomeen jossain vaiheessa, ja perhe myös haluaa päästä käymään! 

Jos saisit valita kolme ihmistä Suomesta sinne, keitä he olisivat?
Voi ei miten hankala kysymys! Tässä on se hankala juttu, että parhaita kavereita on noin neljä kappaletta, vanhempia kaksi, sisaruksia neljä… En osaa sanoa.

Miltä Suomeen paluu tuntuu? (ahdistaako jokin, ootatko jo innolla, surulliselta, pelottavalta, helpottavalta?)
Ihan kaikkia noita sun mainitsemia tunteita löytyy! Oon iloinen, että pääsen elämään taas Suomielämää, oon tosi surullinen että joudun jättämään muutaman älyttömän tärkeän ihmisen tänne, oon peloissani, että mut unohdetaan täällä, oon helpottunut, että pääsen esimerkiksi kulkemaan kadulla illalla pelkäämättä…

Kuinka usein oot pitänyt yhteyttä Suomeen?
Päivittäin viestittelen Whatsappissa jonkun kanssa, Skypessä puhun muutaman viikon välein ja Facebookissa tulee jutskailtua myös. Pidän siis aika paljon yhteyttä Suomeen, mutta en niin paljoa että se häiritsisi mun sosiaalista elämää täällä.

Mitä ihmiset tietävät siellä Suomesta?

Öö… No, hyvällä tuurilla joku tietää että se on Euroopassa. Kaikki arvaavat/tietävät, että siellä on kylmä. Joku on muistanut Nokian suomalaistaustan, joku tunnistaa pari urheilijaa. Yleisesti ottaen kukaan ei tiedä mitään!

Minkä asioiden/tapahtuminen missaaminen harmittaa suomielämästä?
Noi wanhojen tanssit oli aika kova pala, täytyy myöntää! Myös aina kun vaikka kaverit tai perhe kokoontuu ja niillä on tosi kivaa ja tapahtuu jotain hauskaa niin harmittaa vähän etten ole mukana. Mutta pian taas oon ja sitten harmittaakin toisin päin, että puutun täkäläisten kavereiden yhteiskuvista yms.

Parhaat biisit?
"Normaalibiiseistä" tämä, tämä, tämä, tämä, tämä. Bilekappaleista tämä, tämä, tämätämä, tämä. (Noista bilekappaleista sen verran, että aluksi en yksinkertaisesti sietänyt tuollaista musiikkityyliä, nykyään tanssiminen ei ole edes hauskaa ilman näitä biisejä!)

Luetko suomenkielisiä verkkolehtiä, kuunteletko suomenkielistä musiikkia tai telkkariohjelmia esim ruudusta tai areenasta?
Teen säännöllisesti noita kaikkia! Eniten töitä teen löytääkseni Salkkareiden jaksoja, mihin tarvitaan salapoliisitaitoja koska Katsomosta en voi katsoa maarajoitusten takia. Mutta kyllä ainakin parin päivän välein tulee luettua Hesaria, ja musiikkia tulee kuunneltua kyllä aina kun kuulokkeet korviin pistän. 

Kuka pesee sun pyykit?
Meidän taloudenhoitajat.

Uskalsitko mennä heti yksin jääkaapille ja syödä vaan kaikkea?
Silloin, kun olin yksin, niin joo! Ja edelleenkin kun oon yksin niin etsin vaan kaiken mahdollisen syötäväksi vaikka mulla ei olekaan ongelmia syödä perheen läsnä ollessa.

  Mitä katot telkkarista siellä?
Niitä hirveitä juoru-talk show’ta ja Disney Channelia, yksin ollessani en kato telkkaria. 

 Miten aiot viettää siellä 17v -synttäreitä?
Mulla on siis synttärit lauantaina 9.3., perjantaiyönä oletettavasti saan kakkua ja aamuyöstä lähdetään tanssimaan, ja lauantaina ajattelin pitää jonkun juntadan kavereille!

Meinaatko tehdä pellillisen mustikkapiirakkaa kun tuut sieltä?
Joo!!

Miten koris sujuu?
Mun siis tosiaan piti aloittaa koris mutta siitä joukkueesta ei koskaan kuulunut sen enempää niin se vähän jäi… Ei ole mitenkään kauhean harvinaista täällä tällainen :D

Ootko käyny jotain suomen lukion kursseja itsenäisesti vaihdon aikana?
En ole.

Onko vaihtariaika muuttanut sun ajatuksia tulevaisuuden ammatista? Onko esim. mieleen tullut, että voisi olla kivaa olla espanjan opettaja?
Ei, kyllä mulla on entistä vahvempi ajatus siitä että haluan olla luokanopettaja. Varsinkin nyt kun on täällä nähnyt tän koulun surkeuden, niin haluan päästä opettamaan Suomen koululaitoksessa. Espanjan lukeminen sivuaineena oli jo ennen lähtöä suunnitelmissa.

Milloin palaat Suomeen?
Ilmeisesti 18.7.!

Huudellaanko sulle kaduilla? Mitä ne huutelee, jotain rivouksia?
Heh, kyllähän sitä aika paljon tapahtuu. Ei mitään rivouksia, ne huutelijat on sinänsä ihan kilttejä, että yleensä sieltä tulee ”Ay que hermosa! Hola linda! Que rubia! Mi amor! ” tyylistä settiä vihellysten saattelemana. 

Mitä syötte kotona?
Useimmiten kanaa, lihaa tai kalaa salaatin, pastan, riisin tai eri olomuotoisten perunoiden kanssa. Ihan perusruokaa! 


Kuvat viime perjantaisilta luokkalaisen synttäreiltä!

11 kommenttia:

  1. Tässähän tää työpäivä sujuu sukkelaan, kun näitä luki! Hyvä postaus! Videon ja biisit kuuntelen vielä kotona :)

    Ps. Ai et haluis viettää päivää mun kanssa?!!? ;)

    - Oona

    VastaaPoista
  2. kiitti paljon vastauksista!:) oli kyllä tosi hyvä ja mielelnkiitoinen postaus!

    VastaaPoista
  3. Vastaukset
    1. joo :) oon mennyt suomessa vuotta aikaisemmin kouluun.

      Poista
  4. Hahah, kuulostaapa sun aksentti haussulta "cordobalaisen" korviin! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahah samoin cordoban aksentti on hassu, varmaan yks niistä mitä mun on hankala ymmärtää ja se on varmaan oudoin niistä mulle hahah :D

      Poista
  5. iiiiihana video, hyvä eve!! :)

    -viivi

    VastaaPoista
  6. Puhut ihan tosi hyvin espanjaa! Söpö toi santiagon aksentti ja tosi jännää, että siellä sanotaan "hemos comido, hemos lavado" (kuten täällä Espanjassa) eikä "comimos, lavamos" kuten Mendozassa, Córdobassa ja Buenos Airesissa viitattaessa lähimenneisyyteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, Santiago on varmaan ainut paikka missä sanotaan tossa aikamuodossa! me ollaan täällä aika erilaisia ton espanjamme kanssa :D

      Poista