maanantai 9. tammikuuta 2012

las preparaciónes

Ajattelin tänään kertoa vähän viimeaikaisesta valmistautumisestani vaihtarivuotta varten - viimeisen viikon sisällä Argentiina on ollut mielessäni ennätyksellisen paljon, ja olen edistynyt erilaisten asioiden suhteen aika hyvin. Katsotaan siis, mitä olen saanut aikaan! 


- Ostin mate-juomaa. Mate on kuulemani mukaan aluksi pahaa yrttiteetä, jota juodaan Argentiinassa piirissä istuen. Kaikki juovat samasta mukista, jonka joku on tuonut mukanaan. Matelle kutsuminen on ystävyyden osoitus, eikä kutsusta tulisi kieltäytyä. Monilla vaihtareilla on kuitenkin (heidän blogiensa mukaan) ollut vaikeuksia tottua maten makuun, joten päätin aloittaa siedätyshoidon jo hyvissä ajoin. Luultavasti tuo kotoisasta Citymarketista ostamani mate ei vastaa aukottomasti argentiinalaista matea, mutta se on ainakin hyvä alku. 

- Ostin Akateemisesta kirjakaupasta Argentiinan käyttäytymisoppaan. Tiedän, kuulostaa oudolta, mutta haluan varautua kaikkeen! Olen oppinut jo vaikka mitä jänniä tapoja ja perinteitä, enkä malta odottaa, että pääsen toteuttamaan niitä käytännössä! 

- Kävin ennen joulua lääkärissä hakemassa reseptit hepattiittiAB-, keltakuume- ja lavantautirokotteisiin. Twinrixin, eli hepatiittirokotussetin ostimme tänään, ja saan ensimmäisen pistoksen keskiviikkona. Seuraava laitetaan kuukauden kuluttua, ja viimeinen juuri ennen lähtöä. Rokotuskammoisena en odota tulevaa rokotusrupeamaa innolla, mutta aion kestää sen kuin mies! ;)

- Kirjoitin listan asioista, jotka minun täytyy tehdä ennen Argentiinaan lähtöä. Nämä asiat korvaavat uudenvuodenlupaukset, jotka eivät koskaan pidä - listalta löytyy mm. mene yksin metrolla, lue Nuoren tytön päiväkirja ja syö keltainen kiivi, pitahaya ja omenapäärynä. Aion toteuttaa jokaikisen kohdan. Lupaan. 


- Olen tulostanut kymmenen sentin pinon erilaisia AFS Argentiinan monisteita. Joukosta löytyy niin ohjeita (  mm. älä kävele kotona paljain jaloin tai nosta jalkoja pöydille tai tuoleille...) kuin sääntöjäkin ( älä aja lentokonetta tai ota lentokoneenlentämistunteja). Luen nämä monisteet varmasti useaan otteeseen läpi, etten vain tee mitään fatal mistakea, kuten nouse ruokapöydästä ennen kuin siihen annetaan lupa. Luulen kyllä, etteivät nämä ohjeet ole kiveen kirjoitettuja, eikä minua heitetä ulos hostkodistani, jos teen virheen. Ja sitä paitsi, virheistä oppii!


- Olen lukenut lisää papereita, mm. matkustamissääntöjä ja vihjauksen Buenos Airesin saapumisorientaation kykykilpailusta...

- Olen ottanut pienen spurtin espanjan opiskelussa mm. katsomalla Serranoita ja jatkanut espanjan tunteja.  Huomaan ilokseni kehittyneeni, ja suustani livahtaakin silloin tällöin jotain espanjankielistä suomenkielisen keskustelun lomassa. Jos tilanne on nyt tälläinen, millainenkohan se on, kun tulen takaisin Argentiinasta? Lisäksi latasin puhelimeeni argentiinalaisen radion, jota kuuntelen aina välillä. Aluksi kiinnitin huomiota jokseenkin lakoniseen intonaatioon, ja seuraavaksi löysin kasan ääntämyseroja. Voi olla, että tämä yksi espanjanespanjaa opiskellut on hieman hukassa tuolla Lattareissa...

Buenas noches a todos! 

9 kommenttia:

  1. Täytyy kyl kysyy et mikä on lakoninen intonaatio? en jaksa googlettaa :D

    VastaaPoista
  2. hei toi culture shock, nii mä sain samaa sarjaa olevan mut tottakai siin lukee Great Britain ;) Sains sen stsltä ilmaseks :p

    VastaaPoista
  3. Roosa,
    hehe en osaa ehkä selittää :D intonaatio on puheen sävelkulku (esim brittiaksentilla on sellanen nouseva, u know :D) ja lakoninen tarkottaa näköjään joidenki sanakirjojen mukaan lyhytsanaista, mutta mä kyllä oon luullu et se tarkottaa sellasta tasapaksua ja tylsää ja ehkä masentunuttakin ääntä :D
    Eli tolla mä tarkotin että se sävelkulku oli sellanen tosi tasainen :D
    okei nyt jotkut kielipoliisit tulee haukkumaan mua...

    venla,
    joooooo varmaan sait tollasen ilmaseks! Mä maksoin siitä melkeen kolmekymppiä :D mutta study hard kaikki sieltä ;)

    VastaaPoista
  4. Mate on pahaa :DDD en KOSKAAN oppinu juomaan sitä, mut loppuvuodesta vedin sitä hampaat irvessä etten ois vaikuttanu ihan uunolta.. Mut jee ihanaa et sul on nyt oma blogi ihan pelkästään vaihtojutuille! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on itse asiassa älyttömän hyvää, minkä ostin! :D se sai mut uskomaan, että se Argentiinan mate on pahaa :D
      ehkä mä opin juomaan sitä...joskus :D

      Poista
  5. postaisit jo :) haluun tietää lisää!:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hihi :) mulla ei kauheesti oo mitään asiaa, kerro toki jos sulla on jotain, mitä haluat erityisesti tietää niin voin tehdä siitä postauksen! :)

      Poista
  6. löysin tän sun vaihtariblogin! ootan ivan innolla että pääsen lukemaan miten sulla argentiinassa menee.
    pakko sanoa, että toi ostamasi matetee on aika kaukana oikean maten mausta - niinkuin varmaan huomasit silloin kun sitä aitoa kamaa maistoit cafe de nopalissa :D itse mä opin matesta tykkäämään ja ryystän sitä täällä kotona ihan fiiliksissä, vaikka osittain siitä menee se idea kun ei ole muita matenjuojia läsnä! siitäkin tulee tapa, vähän niinkuin kahvinjuonnista. esim kun oma hostperhe lähti viikoksi brasiliaan niin mun hostäiti tuli ihan hulluksi kun ei saanut jokapäiväisiä matehetkiään :D
    espanjanespanja on kyllä todella erilaista kuin lattariespanja, saati sitten argentiinan espanja! mutta argentiinan espanja on ihanaa, ja oon niin onnellinen kun opin juuri sen tavan puhua! :) mäkin kuuntelen koneelta aina san rafaelin radiota!

    besote!

    VastaaPoista
  7. Oi miten kiva blogi! Kiva tyyli ja paljon kuvii yms yms. Lähetkö siis syyskuun alussa AFS:ltä - Sama täällä! Paitsi etten Argentiinaan vaan Ranskaan. Jään ehdottomasti seuraamaan tätä blogia (= PS kiva idea tos bannerissa et toi AFS-lappu !

    VastaaPoista